Dünya’ya göktaşı çarpması, size yıldırım çarpmasından daha yüksek ihtimal!

Korku söz konusu olduğunda, insanın her zaman mantıklı davranan bir canlı olduğu söylenemez. Sinema ve televizyon, nadiren karşılaşılan tehlikeleri bile abartarak sunarken; günlük hayatta ciddi risk barındıran bazı durumlar ise yeterince dikkate alınmaz. Örneğin, bataklıklar gerçekten tehlikeli olabilir ama ekranda gördüğümüz kadar ölümcül değildir. Göktaşları ise sanıldığından biraz daha farklı bir tabloya sahip.

Chip’te yer aldığına göre yeni bir çalışmada astronomlar, göktaşı çarpması riskini daha iyi kavrayabilmek için bu olasılığı başka tehlikelerle kıyasladı. Yıldırım çarpması, kuduz, hatta fil saldırıları gibi çeşitli senaryolarla yapılan karşılaştırmalar, şaşırtıcı sonuçlar ortaya çıkardı. Bulgulara göre, çapı 140 metreden büyük bir göktaşının Dünya’ya çarpma ihtimali, bir insanın yıldırım çarpmasına uğrama olasılığından daha yüksek.

Bu durum, her an böyle bir felaketle karşılaşacağımız anlamına gelmiyor. Ortalama 71 yıllık insan ömrü boyunca bu büyüklükteki bir göktaşının çarpma olasılığı halen düşük. Ancak, bu cismin Dünya’ya ortalama on binlerce yılda bir ulaştığı göz önünde bulundurulduğunda, riskin “yok denecek kadar az” olmadığını da gösteriyor.

Araştırma ekibi, verileri karşılaştırırken çeşitli örnekler kullandı. 2016’da Nepal’de yaşanan fil saldırılarında 27 milyon nüfus içinde 18 kişi hayatını kaybetmişti. ABD Hastalık Kontrol ve Önleme Merkezleri’nin 2006–2021 verilerine göre ise yılda ortalama 277 kişi yıldırımdan etkileniyor, bunlardan 28’i yaşamını yitiriyor. Bu istatistikler, insan ömrü boyunca yaşanması olası bir büyük göktaşı çarpmasının, hem yıldırım çarpmasından hem de fil saldırısından daha muhtemel olduğunu ortaya koyuyor. Araştırmaya göre, paraşüt kazaları, kum çökmesi ve çakal saldırıları da göktaşına kıyasla daha düşük ihtimale sahip.

Öte yandan, karbonmonoksit zehirlenmesi, trafik kazaları, kuduz veya grip gibi hastalıklar, göktaşı çarpmasından daha olası tehlikeler arasında yer alıyor. Ancak bu tür olaylarda ölüm oranları, göktaşı çarpmasında olduğu gibi cismin büyüklüğü, hızı, yapısı ve çarpma noktası gibi değişkenlere bağlı ciddi belirsizlikler içermiyor.

Çalışma ekibinden Olin College Profesörü Carrie Nugent, 140 metrelik bir göktaşını seçmelerinin nedenini, bu boyutun çarpma anında bölgesel yıkıma yol açabilecek güçte olması olarak açıklıyor. Nugent’e göre, böyle bir cismin çarpma olasılığı yıldırım çarpmasından biraz daha yüksek, ancak karbonmonoksit zehirlenmesi riskinin altında kalıyor. Yine de, “Her yıl gerçekleşme ihtimali düşük olsa da sıfır değil ve tahmin edilenden biraz daha yüksek olabilir. Tıpkı karbonmonoksit zehirlenmesinde olduğu gibi, yeterli hazırlık süresi sağlanabilirse göktaşı çarpmasının da önüne geçilebilir” diyor.

Araştırma, The Planetary Science Journal’da yayınlanmak üzere kabul edildi ve şu anda ArXiv üzerinden erişime açık durumda.

Related Posts

GPT-5 felakete mi dönüştü?

Kullanıcılar GPT-5’in halüsinasyon görmeye ve tehlikeli yanıtlar vermeye devam ettiğini söylüyor.

Gece yarısı gelen telefonlara sakın ‘evet’ demeyin!

Kendini hakim, savcı ve polis gibi tanıtarak yapılan dolandırıcılık yöntemlerine bir yenisi daha eklendi. Dolandırıcılar 0850’li bir hat üzerinden özellikle gece saatlerinde vatandaşları arayıp sesli imzada kullanmak üzere, “Alo sesim geliyor mu?” sorusunu yöneltiyorlar. Soruya “evet” yanıtını veren vatandaşlar dolandırıcılık riskiyle karşı karşıya kalıyor.

Dijital diriliş: Yapay zeka ile ölüler geri dönüyor

Yapay zeka ile oluşturulan ve hayatını kaybedenleri geri getiren “ölü botlar” giderek yaygınlaşıyor. Uzmanlar, bu teknolojinin yas sürecini değiştirebileceğini belirtiyor.

WhatsApp hesapsız sohbet dönemi başlıyor: “Misafir Sohbetleri” özelliği geliyor!

WhatsApp’a üye olmadan mesajlaşmak mümkün olacak! WhatsApp, “Misafir Sohbetleri” (Guest Chats) adını verdiği yeni bir özellik üzerinde çalışıyor.

Otomotivde sektöründe büyük düşüş

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), haziran ayı motorlu kara taşıtları istatistik verilerine göre, haziran ayı trafiğe kaydı yapılan araç sayısı bir önceki aya göre yüzde 10 azalarak 189 bin 237’ye geriledi. Bu rakam, geçen yılın aynı ayına kıyasla ise yüzde 4,7’lik bir düşüşü işaret etti.

HyperOS 3 alacak Xiaomi telefonlar belli oldu

Xiaomi telefonların işletim sistemi güncellemesi HyperOS 3 güncellemesini alacak cihazlar belli oldu. Kullanıcılara eylül ayında ulaşması beklenen güncelleme, yenilikler de getirecek.